Graviditet

Efternavnets vigtighed

I en alder af bare femogtyve uger kan den lille forunderlige skabning nu gribe fat om egne fødder eller hårdnakket knytte hænderne. Omend den fysiske udvikling ganske snart har nået sit højeste stade, bliver processen troligt dertil skygget af vedholdende fascination af iagttagelsesmuligheden indefra. Jeg kan ikke oplyse om hans øjne bliver blå eller brune, men jeg ved, at han foretrækker at ligge i venstre side af maven fremfor den højre; at han bliver livlig af mango; og at han hader, når jeg slæber familiens beskidte tøj ned i kælderen.

Det er efterhånden blevet værd at overveje, hvorvidt han skal arve mit eget eller farens efternavn. Efter et par drøftelser om emnet er vi endnu ikke kommet til enighed, da vi begge bærer på efternavne med stor slægtshistorie, som burde føres videre. Mellemnavne er uden tvivl en helgen, men næppe ideelt, når begge parter er for standhaftige til at gå på kompromis.

Disse konversationer er spækket af en evig stribe af monotone gentagelser, hvor vi hver især blotlægger vores velbegrundet holdninger, som bliver rundet af med et døsigt suk. Jeg boltre mig i overtalelsesforsøg i håb om at få succes, men faren kaster alle foreslag til jorden med bragende kraft, mens den lille dreng vælter rundt i fostervandet i forsøg på at udtrykke sin utålmodighed.

En afgørelse er en uomgængelig nødvendighed. Indtil da, må jeg fortsætte med at tænke på et værdigt kompromis, som omsider vil være tilfredsstillende for os begge.

6 thoughts on “Efternavnets vigtighed

  1. Jeg skal gøre midt bedste. Der er desværre så mange, der ligger syge.

    Jeg tænkte forresten på, om du overhovedet har tid til frilæsning, nu hvor du venter dig. Har du det eller er der kun tid til baby-læsning, for det må der da også være en del af?

    1. Sandt. Mange er sengeliggende på grund af den tilbagekommende influenza epidemi. Jeg blev ramt sidst, men gudskelov undgået at blive smittet denne gang. 7-9-13.

      Min tid til frilæsning er blevet minimeret. Når jeg endelig finder tid til det, finder en komfortabel stilling og åbner en bog, påbegynder den lille bølle at udøve karate i sådan grad, at jeg ikke kan give bogen den ønskede opmærksomhed. Øv! Jeg færdiggjorde den første bog i år – som ikke vedrørende babyer – i går.

      Tilgengæld får jeg læst en masse om babyers udvikling, adfærd og guides for nybagte forældre. Her behøver man ikke at leve sig ind i bøgerne på samme måde, og det gør det betydelig lettere at fokusere.

  2. Det lyder vel nok skønt med sådan en lille fyr i maven. Jeg glæder mig til, at det bliver mig selv en dag. Jeg har selv en del stærke holdninger omkring børn og børneopdragelse, og jeg glæder mig i høj grad til at give mine børn det, som jeg selv har manget.

    Hvilken bog fik du så læst dig igennem i går?

    1. Det er det absolut også, Nikoline. Det er en helt særlig og stor oplevelse at være gravid. Du kan roligt se frem til oplevelsen, trods de larmende hormoner som kommer til at dominere kroppen. Det er dét værd.

      Ligesom dig har jeg også robuste holdninger omkring børneopdragelse. Min kæreste og jeg er gudskelov rørende enige på området. Det siges, at det tit er det, som skiller nybagte forældre ad. Det er også kun godt, at have en ide om det på forhånd, så man ikke står og skal lave en plan over det, når man skal planlægge så meget andet.

      En del af det vidunderlige ved at skabe et nyt liv er, at man kan fodre barnet med alt, som man vil videregive og alt som man selv føler med har haft brug for gennem sin opvækst. Eksempelvis vil jeg gerne videregive højtlæsning hver aften. Hvilke ting vil du gerne give dit barn?

      Jeg fik læst Timeriders af Alex Scarrow. En udmærket bog.

  3. Man må jo tage det sure med det søde, ikke? In the long run, er det uden tvivl det hele værd. Kan man begynde at se på dig, at du er gravid?

    Det er da vidunderligt at høre, at du og kæresten er enige, for der må virkelig være meget at tage stilling til, og derfor kan det være svært at være enige på et sådan punkt. Det er trods alt også kæmpe stort.

    Jeg har det ligesom dig, at jeg gerne vil videregive højtlæsning, men samtidig vil jeg også gøre mit barn det forståeligt, at jeg elsker ham/hende. Jeg ved godt,a t det lyder så banalt, men det er utroligt vigtigt for mig, at mit barn aldrig tvivler på mig som forældre eller på sig selv som barn i den sammenhæng. Jeg går ind for at opdrage børn med en fri vilje, og jeg vil derfor ikke betvinge dem kristendom eller lignende ned over hovederne på dem, ligesåvel som jeg ønsker et barn, der har en forståelse for andre mennesker i forhold til mobning og seksualitet.

    1. Så sandt som det er sagt, Nikoline. Selvom det udadtil stadig ligner, at jeg bare har fået en stor frokost, så er min mave vokset betydeligt.Så sandt som det er sagt, Nikoline. Selvom det udadtil stadig ligner, at jeg bare har fået en stor frokost, så er min mave vokset betydeligt.

      Det er rigtig rart. Opstår der uenighed om opdagelsen har forholdet let ved at krakelere, så det er bestemt kun en styrke, at vi er så enige, som vi er. Det gavner heller ikke barnet imellem, at forældrene giver hver sin udmelding, som af og til er modsat.

      Det kan jeg godt forstå, at du vil give til dit barn; konstant vished om, at han/hun er elsket. Derudover har du fat i nogle rigtig gode værdier. Jeg er sikker på, at du nok skal blive en god mor, når du kommer dertil.

Skriv et svar

