Graviditet

Fødselsforberedelse: Et fornuftigt valg?

Fødselsforberedelse er en hårsbredde fra at være blevet en velovervejet forretning, således at fagfolkene bag kasserer sig store indkomster fra frygtfyldte kommende forældre. Allievel er jeg tilbøjelig til at tage del i arrangementet, med det formål at tilegne mig viden om hvordan det føles at føde, så alt ikke føles turbulent og fremmed i situationen. Dermed sagt, så mener jeg ikke, at fælles åndedrætsøvelser og at sidde i rundkreds på gulvet, vil være lærerigt.

I stedet vil jeg høre om kroppens fysiske forandringer under fødslen, og hvordan jeg ved, at fødslen er blevet en realitet, og ikke mindst hvad der er bedst at at gøre i selvsamme øjeblik. Min fødsel har disse punkter på deres dagsorden, som desuden ser yderst fornuftig ud, men jeg er slet ikke overbevist om, at et foredrag fordelt over fire tirsdage er nihundredeoghalvtreds kroner værd.

Eksperter fortæller, at Hvidovre Hospitals gratis tilbud om forældreeftermiddage blot skal bruges som et supplement til fødselsforberedelse, mens private siger, at man føler sig velforberedt efter dette ene foredrag, hvor fædre har lov til at deltage uden ekstra omkostninger. Det egentlige spørgsmål er nu, hvad der er nok for mig, men mon ikke, at de såkaldte forældreeftermiddage kan klare ærterne?

4 thoughts on “Fødselsforberedelse: Et fornuftigt valg?

  1. Til juli skal jeg tage et lynkursus i engelsk A. Har det kun på B nu. Det er hver eneste dag (undtagen weekend) fra ca. 8.00 – 16.00. Jeg har prøvet det med tysk, og det er virkelig hårdt, så det er ikke altid man har overskud til at læse for sjovt. Og bagefter skal jeg forhåbentligt starte på universitet, så der bliver der også lidt travlt. Og til oktober tager jeg til Irland i 2 uger.

    En hund er heller ikke gal. Men tror jeg kigger efter dem brugt hvis jeg kan, på et eller andet tidspunkt. men har ca. 140 ulæste bøger, så det er ikke fordi jeg mangler læsestof 🙂

    Det er spændende at følge med i din blog om din graviditet synes jeg 🙂 Giver et helt andet perspektiv.
    Selvom jeg nok må inddrømme at jeg ville være rædselslagen hvis jeg var gravid og skulle føde

    1. Puha! Du har et stramt men lækkert skema for den nærmeste fremtid, Sabrina. Jeg har fuld forståelse for, at det tyske var en hård omgang – jeg er en sand kegle, når det kommer til netop det sprog. Hvor mange gange er det efterhånden, at du har været i Irland?

      Spoken like a true reader. Jeg kan bestemt godt spejle mig i den udtalelse.

      Jamen mange tak. Det er også ganske rart at få skrevet nogle af alle de tanker og overvejelser ned i stedet for at gå og tumle med dem. Derudover har jeg en ide om, at det også er sjovt at læse igennem, når hele oplevelsen er overstået, og man sidder tilbage og tænker, at det “bare” var det. Fødslen forløber som det skal – vi er jo bygget til det! Jeg er ikke urolig, men jeg har heller ikke brugt tid på at forske ned i såkaldte fødselsberetninger, for så kender jeg mig selv nok til at vide, at jeg vil begynde at analysere og overveje til den helt store guld medalje. Har du selv planer om børn?

  2. Selvom det bliver hårdt, glæder jeg mig også rigtig meget 🙂
    Jeg tror også jeg har glemt det meste af det tyske nu, kan dårligt huske noget hehe.
    Jeg har været i Irland 2 gange tidligere. Det er simpelthen sådan et dejligt og smukt land. Har du nogensinde selv været der?

    Jeg tror også det vil være rigtig sjovt at sidde og kigge tilbage på 🙂
    For mig er det selve tanken om at have et andet liv inden i mig, der skræmmer mig ret meget. Puha. Og bagefter at have ansvaret for et andet menneske.
    Umiddelbart har jeg ingen planer om at få børn nej. Muligvis hvis jeg en dag møder den perfekte fyr, kan min holdning ændre sig. Men nu? Nej.

    1. Forståeligt. Det er om at nyde oplevelse, selvom nydelsen let kan overskyges af stress og håbløshed. Jeg kan disse ord: Sollen wir ficken? Jeg kan afsløre, at det absolut ikke er stuerent, og den eneste reelle grund til at jeg kan huske det er, at alle løb rundt i folkeskolen og sagde det en overgang.

      Herligt! Nej, jeg har desværre aldrig været i Irland, men jeg tør gerne tro på, at det er et yndigt land, udfra nogle af de billeder jeg har stødt på igennem tiden. Foretrækker du at være i bymidten eller i naturområderne?

      Tro mig, det er også fuldstændig surrealistisk gennem hele første trimester. Når du derefter begynder at mærke bevægelser fra maven bliver graviditeten for alvor en realitet og pludselig langt lettere at forholde sig til. Det er virkelig sandt, når mennesker siger, at det er en særlig følelse at være gravid – for det er det! Ansvaret kan også være skræmmende, men man føler allerede ansvar for barnet før dets fødsel, så det kommer ganske naturligt at værne om det.

      Det er tosset at blive gravid bare for at blive det. Et barn har behov for to forældre, og det er derfor også vigtigt at finde sammen med en person, som man inderligt tror på, at man vil kunne dele ansvaret med på ordentlig vis. Jeg håber da for dig, at du finder den rette en dag, hvis det er det du ønsker 🙂

Skriv et svar

