Graviditet

Tredje trimester

Det tredje og sidste stadie har for få dage siden løftet sig med rødmussede kinder, og mens svangerskabets mange krumspring konverteres til forunderlige minder, nærmer slutdatoen sig med et vemodigt jag. Der er ingen svinger i valsen, trods min kuglerunde mave ikke kan hamle op med andres mavestørrelser. Med et leende glimt i øjet hævder en hærskare af venligsindet mennesker, at det blot er et spørgsmål om tid, før jeg kan ynke over ømme lemmer og en uudholdelig mavevægt.

Kampen mod morgenkvalme og halsbrand er for alvor ved fortone sig, og tilbage er blot trætheden at forvalte hårdnakket med. Endnu en urolig nat har sat sit præg på den kommende dag, og jeg må nøjes med en pjanket middagslur, som godtgørelse for de stjålne timer. Alligevel skatter jeg også nattens mulm og mørke, hvor mit drengebarns bevægelser skaber et glødende bånd mellem mor og barn, som blødt dirigerer mig hen mod drømmelignende tilstande.

Min kost bærer præg af den lille gufis’ beslag på plads, så måltiderne er små men vedvarende og med fokus på sundhed. Det hele skal dog ikke lade sig udtømme i fornuft, så jeg tillader migselv at bukke under for de usunde fristelser fra tid til anden.

Skriv et svar

