Moderskab

Tanker om pseudotvillinger

Med sine tusind kritikere og få forkæmpere, har pseudotvillinger været et omtalt samtaleemne det seneste årti, og af denne grund også noget jeg stempler som en debatrig sag. Kritikerne kigger fordømmende og kalder det både egoistisk og forkasteligt, mens forkæmperne blinker med det ene øje og kalder det skønt og anbefalesværdigt. Det er berigende at færde sig i debattens svar på ragnarok, hvor skarpe begrundelser og tydeliggjorde grunde bliver fremlagt.

Debatterne fortæller om de mange fordele ved alderstætte søskende, men også ulemperne derved. Den forstørrede risiko for søskendejalousi, mindreværdskomplekser og hyppigere skænderier er stærke argumentationer fra dem imod, mens dem for argumenterer med forbedrede evner til at dele, hurtigere udviklet sprog og generel læring fra hinanden; alle vigtige faktorer.

Utilsigtet hamstrer et ønske om Noah og endnu en graviditet i skøn forening i mine forræderiske tanker. Kampberedt har jeg grebet ud efter et viskelæder med hensigt på, at udskifte et punktum med et komma, mens min mor puster mig i nakken, som dog ikke har meget at sige i den sag. Nævnte mener, at pseudotvillinger er en umulig affære.

Det kan meget vel skyldes den negative omtale som omfavner emnet, og den umagelige tanke om den fortravlede hverdag, som man forvilder sig ind i. Det er dog lykkes for mange før mig, så måske skal jeg sætte handling bag mine ord. Det er en stor beslutning, og ikke mit valg alene, så tiden må vise om dette udfordrende univers er noget, som min kæreste og jeg har mod på at rejse til.

2 thoughts on “Tanker om pseudotvillinger

  1. Jeg mener faktisk, at mine brødre er det, som man kalde pseudotvillinger. Der er vidst ikke mere end 18 måneder imellem dem. I min familie har vi dog aldrig oplevet søskendejalousi, tvært imod har 18års og 16års (snart syten) bror altid været hinandens bedstevenner, og det er de selv den dag i dag, selvom den store også kan være træt af den lille. Det tænker jeg dog ikke er unormalt, eftersom jeg som 21årig storesøster da også kan være træt af dem begge.

    1. Fordelen ved at have aldersnære søskende er, at man kan bruge hinanden mere end hvis der er ti år imellem. Jeg kan også godt kende til følelsen af at være træt af mine søskende, og den tror jeg ikke ændres om man har ti år eller måneder imellem hinanden.

Skriv et svar

