Moderskab

Mødregruppe-novice

Optagelsen til mødregruppe ved Sjællands østkyst fik sommerfuglene til at flyve løbsk i alle afkroge og forventningerne til at koge over; jeg begav mig pludselig hen mod en ny æra, hvor alt kunne bære eller briste. Mennesker kaster om sig med detaljerede beskrivelser af deres egne erfaringer med mødregrupper, således at gætværket om min egen mødregruppe blussende op med stormskridt.

Efter at have overstået det indledende møde, følte jeg mig en smule snydt. Fuldstændig og ærligt afskrækket af den markante aldersforeskel, havde jeg svært ved at finde mig tilrette, hvor ægteskab og ældgamle forhold er på tapetet. Alligevel dukkede en ny positiv energi op, da jeg indså, at mødregruppen på mange måder er ligesom lejepladsens sandkasse, hvor man har lettest med at komme i snak med nye mennesker, hvis man har ens skovl og spand.

Imens vi går i retning af gymnasiet på Prinsessegade, efter det opfølgende møde, taler vi om løst og fast. De har alle sædvanlige baggrunde, med et erhverv som sælger og studerende, hvor oplevelser som psykiatrisk afdeling er ukendt terræn. Selvom alle medlemmerne er både flinke og søde, virker jeg malplaceret med min forhistorie, skamfereret hud og unge alder. At jeg også er håbløs til at skabe nye bekendtskaber er ikke hjælpsomligt, men jeg er fast beslutte på at involvere mig med alt jeg har og kan, så jeg åbner op for et samtaleemne, mens jeg laver skøre ansigter til alle de skønne babyer.

Skriv et svar

