Graviditet

Forskellene på første og anden graviditet

gravidforskelDe seneste uger har det ofte strejfet mig, hvor anderledes det er, at være gravid for anden gang. Selvom proceduren er fuldstændig identisk, er mange faktorer fuldstændig anderledes. Det betyder dog overhovedet ikke, at jeg glæder mig mindre til babyens ankomst end forrige gang. Årsagen dertil er nok nærmere, at man tager svangerskabet mere afslappet, eftersom man har oplevet det før. Man har derfor ikke har samme behov for at søge, spørge og læse sig frem til, hvad man muligvis kan forvente sig.

Nedenfor har jeg samlet ni forskelle på min første og anden graviditet, som jeg anser som de største og mest mærkbare forskelle.

  1. Første gang sad jeg dagligt med næsen i bøger om fosterets udvikling, købte babymagasiner og læste de dagligt sendte mails om svangerskabets og fosterets udvikling med stor interesse. Denne gang er jeg atter tilmeldt de daglige mails, men kun som en påmindelse om, hvor langt jeg præcist er henne i graviditeten.
  2. Denne gang er tiden fløjet afsted, og jeg har været ufattelig dårlig til at dokumentere mavens udvikling i samme grad som første gang. Samlet antal billeder af maven kan tælles på éen hånd, og jeg har ingen små noter med datoer for første spark, hjertelyd eller andet.
  3. Ved første graviditet, gjorde jeg mig mange tanker om det kommende forælderskab. Denne gang kredser mine tanker sig meget om min store dreng, og jeg søger flittigt efter metoder og redskaber til at forberede ham bedst muligt på sin nye rolle. Endvidere funderer jeg i langt større grad over, hvilken rolle og plads i familien, som den kommende babypige vil få.
  4. De bedrevidende men velmene råd er knap så repræsenteret anden gang, når folk erfarer, at det er min anden graviditet.
  5. På mange måder, har jeg haft to nemme graviditeter, idet jeg har undgået gener såsom hæmorider, vand i kroppen og stor vægtøgning. Om end maven er større end sidst, har ingen af babybulerne været monstrøse i gadebilledet. Ved anden graviditet, er jeg dog ramt af bækkenløsning, plukveer og større træthed. Sidstenævnte skyldes dog nok et strammere skema og flere forpligtelser end sidst.
  6. I modsætning til sidste gang, har jeg selv listet en række udstyr og sorteret dem under to lister, need-to-have og nice-to-have. Jeg er en erfaring rigere end sidst, og jeg er betydelig mere bevidst om markedet ift. mærker og kvalitet.
  7. Jeg tog barsel ved første given lejlighed, da jeg ventede mig allerførste gang. Denne gang har jeg strukket den så længe som muligt, da jeg hurtigt erfarede sidst, at tiden simpelthen snegler sig afsted, når man blot går og venter på det uundgåelige. Det er derfor en bevidst beslutning, at jeg først forlader studiet to uger før termin denne gang.
  8. Rutinetjek hos egen læge og jordemoder foregår slet ikke med samme iver og spænding, som de gjorde ved foregående graviditet. Jeg sætter pris på aftalerne, idet de sikrer, at spirren i maven fortsat er sund og voksende. Men jeg går ikke ligefrem og glæder mig flere dage frem til næste kalenderaftale.
  9. Første gang var samtaleemnet konstant rettet mod enten graviditet eller babyer. Under anden graviditet, har andre været tvundet til at spørge ind til emnet, før jeg selv taler om det. Da jeg var syv måneder henne i min anden graviditet, blev jeg stoppet af en pædagog i min søns institution som spurgte ind til emnet, fordi min søn havde delt nyheden derhenne. Jeg havde simpelthen glemt at informere dem.
Skriv et svar

